2013-02-24

Satt och läste lite träningsbloggar häromdagen och fick ännu mer träningsabstinens. Lärde mig en del nya övningar och hur jag effektivast kan lägga upp träningen samt kosten. Ett nytt upplägg har jag nu fixat och det kommer bli 4 dagars träning och 3 dagars vila framöver. Börjar med de stora muskelgrupperna och avslutar med de små då när man aktiverar de stora muskelgrupperna så ökar testosteronproduktionen. Testosteron är det mest muskelbyggande ämnet som finns i vår kropp och det är därför man ska utföra träningen i denna ordning. Effekten av de här håller i cirka 1 timme så det är smart att försöka hålla sitt träningspass under 1 timme.
 
Jag känner att jag har tillräckligt med grundmuskler nu och kan klara av tyngre vikter. Nu när jag har tränat på samma vikter och kört samma antal repetitioner hela tiden så har min kropp vant sig vid den påfrestningen. Då känner den att den inte behöver bygga mer muskler för att den har anpassat sig och klarar av den här träningen. Så det jag måste göra nu för att få musklerna att fortsätta växa är att ”chocka” dem. Det är faktiskt rätt logiskt när man tänker efter och förstår principen.
Jag måste nu dela upp träningen i olika perioder. Det gäller då att använda olika vikter, höja eller sänka repetitionerna för att chocka kroppen. Då känner kroppen ett behov av att bli starkare och då anpassar kroppen sig med att bygga muskler och därmed bli starkare.
 

Kosten är det viktigaste egentligen och det gäller att verkligen hålla matdisplinen också. De tre näringsämnerna måste respekteras; Proteiner, kolhydrater och fett. Mat före träning, mat efter träning och kosttillskott. Man ska tydligen äta 5 måltider per dygn. Kroppen bygger muskler dygnet runt (även när vi sover) och behöver dessa  beståndsdelar. Trodde aldrig att jag skulle bli en sådan "kalori freak", men har man ett mål så gäller det att börja räkna vad man stoppar i sig =P.

Kvarg/kesella är något som många också rekomenderat. Väldigt proteinrikt och perfekt som mellanmål.  Var nere och köpte ett lass på Lidl för en stund sen ;-). Så vad väntar vi på! Let's do it!

 

Schemat ser ut så här iallafall:
 
Dag 1: Bröst och Triceps

Dag 2: Rygg och Biceps

Dag 3: Axlar och Mage

Dag 4 : Lår och Vader

Dag 5: Vila

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0