2013-02-02

Idag vill jag inte berätta så mycket om min dag, utan vill bara dela med mig av mina tankar och åsikter.
Man tänker mycket när man är ensam och speciellt på nätterna när jag och bilradion är bästa vänner. Brukar skoja med mina kollegor om att man faktiskt hinner lösa världsproblem och gåtan med "meningen med livet" under ett arbetspass. Vi skrattar åt det, men det är delvis sant, med lite överdrift på ordvalen såklart, men man lyckas faktiskt tänka och reflektera över saker som man vanligtvis bara passerar förbi.
Vår hjärna rangordnar automatiskt olika saker efter hur viktiga de är för att vi inte ska belasta hjärnan med massa "onödig" information, det är egentligen bra, annars hade man suttit i ett psykhem idag.
 
Jag tycker att det är nyttigt att man också lägger tid att härleda de saker man stöter på och se vad de egentligen är värda. Kan dra ett enkelt exempel, tänk en uteliggare liggades i ett hörn som du passerar förbi varje dag påväg till skolan, du lägger inte så mycket energi om att bry dig hur han mår eller varför den personen ligger där. Speciellt nu när det är massa människor ute som redan passerat förbi och inte reagerat alls.
Som MAX så vänder man huvudet och tittar snabbt, får en liten medkänsla och fortsätter förbi. De flesta skulle iallafall reagera på det viset då vår hjärna stängt ut allt som inte påverkar dig och istället lägger fokus på att ta dig till skolan i tid som just nu är viktigare för dig...
Tänk dig nu hur du skulle reagera om du nu var ensam ute, sent på natten och du stöter på samma person liggandes i hörnet. Nu är det inga folk ute och du är den enda som går förbi. Det finns större chans att man går fram till den människan och fråga hur han mår och osv. Sen beroende på hans situation så kanske man t.o.m kan hjälpa till på något sett t.ex ringa ambulans eller bekant. Man skulle iallafall lägga ut mer energi och uppmärksamhet för att kolla till och göra något åt stackaren.
Det är lite det jag försöker komma fram till. Att man upplever och förstå saker på ett annat sätt på natten än vad man gör på dagen samt att det finns mer tid att få göra det på.
 
Jag tillbringar nästan halva arbetsnatten i min tjänstebil och åker runt i bevakningsområdet samt bland kunderna. Man är lite som en rörlig kamera som är där för att observera saker som "sticker ut" ur det som vi kallar för "normalt". Man får träffa på massa sorters typer av människor på nätterna och tro mig, ibland tror man att man bor i en annan planet när man stöter på en del av dessa. Men man visar mer medkänsla och man har även tiden att hjälpa dessa människor. Man har ingen skylldighet att ens bry sig egentligen, men man gör ändå allt i sin makt för att hjälpa till på något sätt så att dessa människor får det bättre.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0